Thema's

Bereikbaarheid

Verkeersveiligheid

Tussen 2013 en 2017 steeg het aandeel inwoners dat Nijmegen als een verkeersveilige stad beschouwt licht, van 34% in 2013 naar 38% in 2017. Daarna nam dit aandeel weer af tot 33% in 2021 en 2023.  
Het aandeel dat Nijmegen niet voldoende verkeersveilig vindt, nam toe van 19% in 2017 tot 28% in 2023.
Een behoorlijke groep inwoners heeft geen uitgesproken mening over de verkeerveiligheid in de stad (37% in 2023).

Figuur: oordeel over verkeersveiligheid
Bron: Burgerpeiling, Onderzoek & Statistiek gemeente Nijmegen

Letselslachtoffers

Onderstaand figuur laat het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers met letsel zien.

  • Tussen 2017 en 2019 was er sprake van een dalende trend in het aantal letselslachtoffers. De oorzaak van deze afname is niet precies bekend.
  • In 2020 en 2021, de coronajaren, steeg het aantal slachtoffers licht (respectievelijk 69 en 74), maar bleef het nog altijd lager dan in de jaren ervoor. Dit is mogelijk te verklaren door de coronamaatregelen, die leidden tot minder verkeer op de weg.
  • Vanaf 2022, toen de meeste coronamaatregelen werden opgeheven en de verkeersdrukte weer grotendeel op het oude niveau lag, nam het aantal slachtoffers weer toe (111). In 2023 zette deze stijging door, met 128 letselslachtoffers. In 2024 was er echter weer een daling zichtbaar, naar 109 slachtoffers.


Figuur: Aantal letselslachtoffers  per jaar
Bron: VIA Statistiek Ongevallen (o.b.v. BRON database verkeersongevallen van RWS)

In 2024 is het aantal fietsslachtoffers met letsel het hoogst (54). De meeste slachtoffers vallen in de leeftijdsgroepen tot en met 60 jaar. Opvallend is dat het aantal fietsslachtoffers van 60 jaar en ouder is gedaald ten opzichte van vorig jaar.


Figuur: Letselslachtoffers naar vervoerwijze 2024
Bron: VIA Statistiek Ongevallen (o.b.v. BRON database verkeersongevallen van RWS)

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 08:25:35 met de export van 05/28/2025 08:17:23