Thema's

Bereikbaarheid

Bereikbaarheid in en rond de stad

Bereikbaarheid per auto


Figuur: Invalswegen Nijmegen

Na de coronaperiode blijft het verkeer op de invalswegen toenemen. In 2024 is het totaal aantal verkeersbewegingen per auto per dag (191.708) 3% hoger dan in 2023 (186.343). Wel lijkt de jaarlijkse groei wat af te vlakken.


Figuur: Totaal van vervoersbewegingen per auto per dag op de invalswegen: Oversteek, Waalbrug, Neerbosscheweg West, Graafseweg, Boetbergweg en Industrieweg
Bron: data Gemeente Nijmegen (2020 - 2024)

De Waalbrug, Neerbosscheweg West en Oversteek zijn de invalswegen met de meeste verkeersbewegingen per auto per dag. Ook op deze drie wegen zet de stijgende trend door, al is net als bij het totaalbeeld de jaarlijkse toename sinds 2023 minder groot dan in de jaren daarvoor. Vooral bij de Waalbrug is over de hele periode een duidelijke groei zichtbaar.


Figuur: Vervoersbewegingen per auto per dag op belangrijke invalswegen
Bron: data gemeente Nijmegen (2020 - 2024)

Filezwaarte opnieuw gestegen
In 2024 is de filezwaarte op de Nederlandse wegen met 8% gestegen, blijkt uit cijfers van de ANWB. Vooral overdag (+18%) en in de weekenden (+45%) namen files fors toe. De ANWB wijst op bevolkingsgroei, toename van het aantal voertuigen en de wegwerkzaamheden als belangrijkste oorzaken van de stijgende verkeersdrukte. Woensdagen en donderdagen sprongen eruit met respectievelijk 40% en 25% meer verkeersdrukte overdag dan in 2023.
Knooppunt Valburg-Bankhoef blijft, net als vorig jaar, op nummer 9 in de ANWB file top 10.

Waardering bereikbaarheid van de stad door bewoners, bedrijven en instellingen en bezoekers

  • Voor de bereikbaarheid binnen de stad met de fiets geven bewoners gemiddeld het rapportcijfer 8. De bereikbaarheid binnen de stad met de bus krijgt een 7. De bereikbaarheid binnen de stad met de auto waarderen de bewoners minder hoog, met een 6. De waardering voor de bereikbaarheid met de bus is sinds 2015 wat aan het dalen (was 7,5 in 2015).
  • De waardering van bewoners voor de bereikbaarheid binnen de stad (6,0) is lager dan die voor de bereikbaarheid van de stad (van buiten Nijmegen de stad binnenrijden) (6,7). Najaar 2023 staat de verkeersdrukte op nummer twee in de top tien van belangrijkste stadsproblemen volgens bewoners, net als in 2021.


Figuur: Gemiddelde rapportcijfers van bewoners voor de bereikbaarheid per fiets, auto en bus
Bron: Burgerpeiling, O&S

  • De waardering van binnenstadbezoekers voor bereikbaarheid van het stadscentrum met de auto (6,9) ligt in de buurt van de 6,7 die bewoners voor de bereikbaarheid van de stad met de auto geven. Voor de bereikbaarheid van het stadscentrum met het openbaar vervoer en de fiets geven bezoekers een 7,6 respectievelijk 7,9.
  • Aan bedrijven en instellingen is in 2024 gevraagd naar de belangrijkste aandachtspunten voor de verbetering van de bedrijfsomgeving (de openbare ruimte in de directe omgeving van de vestiging). Het op een na meest aangekruiste aandachtspunt is de bereikbaarheid per auto (door 30%). Dit is duidelijk vaker gekozen dan de bereikbaarheid per openbaar vervoer (15%) en de bereikbaarheid per fiets (9%). Ook is gevraagd naar aandachtspunten voor de verbetering van het ondernemingsklimaat in Nijmegen. Hierbij is de ‘bereikbaarheid van de gehele stad’ het meest aangekruist (door 42%).
Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 08:25:35 met de export van 05/28/2025 08:17:23