Sportevenementen
- Na de coronapandemie is de belangstelling voor de Nijmeegse loopevenementen sterk aangetrokken.
- Deelnemers én bezoekers waarderen de loopevenementen met hoge rapportcijfers (boven de 8)
- Veel Nederlanders vinden ‘loopstad’ een passende omschrijving van Nijmegen.
Deelname aan loopevenementen toegenomen
In het eerste jaar na de coronapandemie (2022) werden bij de wandel- en hardloopevenementen in vergelijking met 2019 en eerdere jaren nog niet zo’n hoge aantallen deelnemers gehaald. In 2023 zien we een stijging, gevolgd door een verdere stijging in 2024.
- Bij de 4Daagse 2024 gingen ruim 45.400 wandelaars van start, versus gemiddeld 43.300 bij de laatste tien edities.
- In 2024 finishten circa 23.600 deelnemers bij de Zevenheuvelenloop en circa 8.900 bij de Zevenheuvelennacht, versus gemiddeld 21.900 respectievelijk 6.700 bij de laatste tien edities.
- In 2024 finishten ruim 12.000 deelnemers aan de Stevensloop (inclusief de stadscross). Dat is circa 4.500 meer dan gemiddeld bij de afgelopen vijf edities (inclusief de stadscross).
- De Zevenheuvelentrail (ruim 3.200 deelnemers) en de Zevenheuvelenhike (ruim 2.300 deelnemers) zijn grotere loopevenementen, die er de laatste jaren bijgekomen zijn en eveneens een groei laten zien.
Andere grotere jaarlijkse sportevenementen in Nijmegen zijn onder meer het atletiekevenement Next Generation Athletics en de Ronde van Nijmegen (wielrennen).
Uit onderzoek naar de effecten van sportevenementen door de gemeente (4Daagse, Zevenheuvelenloop en -nacht, Special Olympics) en de HAN (Giro) blijkt dat zowel deelnemers als bezoekers de evenementen hoog waarderen:
- Deelnemers gaven in 2016 gemiddeld het rapportcijfer 8,6 voor de 4Daagse.
- Deelnemers gaven in 2024 een 8,5 voor de Zevenheuvelenloop (inclusief de deelnemers aan de Zevenheuvelennacht).
- Bezoekers gaven in 2016 een 8,1 voor de aankomst van de Giro in Nijmegen en ook voor de Special Olympics.
- Bezoekers gaven in 2022 een 8,6 voor de 4Daagse intocht.
- Bezoekers gaven in 2024 een 8,1 voor de Zevenheuvelenloop.
Uit het in 2022 verricht onderzoek naar het imago van Nijmegen bij Nederlanders blijkt het volgende:
- de 4Daagse is nog steeds de belangrijkste associatie bij de stad; 49% van de Nederlanders denkt bij Nijmegen spontaan aan dit evenement. Veel mensen vinden ‘loopstad’ dan ook een passende beschrijving van Nijmegen (66%).
- Het aandeel Nederlanders dat ‘evenementenstad’ een passende omschrijving voor de stad vindt, is toegenomen tot 53% (was 34% in 2015 en 48% in 2017).
- Voor 30% van de Nederlanders geldt dat men ‘sportstad’ een passende omschrijving van Nijmegen vindt. Ten opzichte van de vorige metingen is dit percentage weinig veranderd.
- Twaalf procent denkt bij Nijmegen spontaan aan NEC of voetbal.